Pagina's

Picture

Picture

Tuesday, May 6, 2014

Banana bread




















Vandaag was ik in een aziatische supermarkt, een beetje rond aan het kijken om wat dadels te kopen, en toen.. viel mijn oog op een pot kokosolie! Ik had natuurlijk al vaker kokosolie gezien maar meestal zijn die potten 10-15 euro en deze pot was maar 4,50! Je zou dan denken dat daar dingen aan toegevoegd zijn, waardoor het geen pure kokosolie meer is, dus ik ging kijken wat de ingredienten waren.... en daar stond tot mijn verbazing 100% kokosolie! Uiteraard heb ik deze pot kokosolie gekocht en toen moest ik nog iets bedenken om er mee te bakken. Ik ging dus een beetje rondkijken op internet (zoals altijd ;)) en ik besloot om een bananenbrood te bakken. Ik heb een mix gemaakt van een paar recepten op internet en ik kan je vertellen, dit bananenbrood is zó lekker geworden! Ik ga het zeker nog een keer maken! Oh, en het is nog redelijk gezond ook!




Recept


200 gram havermoutmeel (fijngemalen havermout)
50 gram volkorenmeel (of bloem)
2 grote bananen
25 gram honing
10 ml citroensap
2 eieren
80 gram kokosolie
50 gram gedroogde dadels (7 stuks)
50 gram walnoten
2 theelepels bakpoeder 
1/2 theelepel zuiveringszout
1/2 theelepel kaneel

1. Verwarm de oven voor op 170 C (150 C voor een heteluchtoven)
2. Pureer de bananen en de dadels
3. Voeg de eieren, gesmolten kokosolie, citroensap en de honing toe aan de gepureerde bananen en dadels
4. Roer in een grote kom het havermoutmeel, volkorenmeel, kaneel, bakpoeder en zuiverzout door elkaar
5. Voeg de natte ingredienten toe in de kom en meng het geheel goed
6. Hak de walnoten in fijn en voeg die toe aan het beslag
7. Vet een cakeblik in en vul het cakeblik met het beslag
8. Bak het bananenbrood 45-50 minuten in de oven, tot een tandenstoker er droog uitkomt en het bananenbrood bruin is

Recipe (english)

2 1/2 cups oat flour (grinded oats)
1/2 cup whole wheat flour (or all purpose flour)
2 big bananas 
4 tbsp honey
2 eggs
2 tbsp lemon juice
1/3 cup coconut oil 
7 dried dates
1/2 cup walnuts
2 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda 
1/2 tsp cinnamon

1. Preheat the oven to 350 F (170 C) 
2. Puree the bananas and the dates
3. Add the eggs, melted coconut oil, lemon juice and honey to the pureed bananas and dates
4. In a large bowl, sift the oat flour, whole wheat flour, cinnamon, baking powder and baking soda
5. Add the wet ingredients to the dry
6. Chop the walnuts and add them to the batter
7. Grease a loaf tin and pour the mixture into the tin
8. Bake the banana bread 45-50 minuten in het oven, until a toothpick comes out clean







No comments:

Post a Comment