Pagina's

Picture

Picture

Sunday, October 12, 2014

Healthy Nutella pie
















Wie houd er nu niet van Nutella?

Vrijdag was een typische Nederlandse herstdag, natuurlijk met veel regen en kou.. Dus ik zat binnen, me een beetje te vervelen toen ik opeens een heel goed idee kreeg....

Laat ik iets gaan bakken! (dat idee komt eigenlijk vaak in mijn hoofd als ik me verveel)
Maar dan.. WAT ga ik bakken?
Muffins, koekjes of een taart?
Ik heb besloten om een taart te bakken, aangezien ik dat al een lange tijd niet meer gedaan had.
Ik besloot al snel dat het een chocoladetaart moest worden.
Ik ging dus kijken in alle kastjes wat ik in mijn chocoladetaart kon stoppen.
Ennn toen vond ik dus een zakje hazelnoten!

Hazelnoten + chocolade = Nutella!
Nutella taart...
Ik begon eerst met het fijnmalen van de hazelnoten en toen kon ik beginnen met het bakken van deze taart:

(p.s Weet je wat het leukste aan deze taart is? Het smaakt naar Nutella zonder dat er Nutella in zit! Amazing, isn't it?)


Recept (voor een 20cm springvorm)

Bodem:

50 gram hazelnootmeel
60 gram havermeel
70 gram boter/ kokosolie
25 gram honing/ agave siroop / rijststroop
1 eetlepel cacaopoeder

Vulling:

100 gram hazelnootmeel
225 gram honing/ agave siroop / rijststroop
2 eetlepels cacaopoeder
1 bakje ricotta (250 gram)
20 ml koffie (optioneel maar aan te raden aangezien de koffie de smaak van de cacao versterkt)
1 ei

Bodem:
1. Verwarm de oven voor op 170 graden.
2. Vet een 20cm springvorm in en bedek de bodem met bakpapier.
3. Smelt de boter of kokosolie in een pannetje of in de magnetron.
2. Meng het havermeel met 50 gram hazelnootmeel, een eetlepel cacaopoeder, de gesmolten boter (of kokosolie) en 25 gram honing in een middelgrote kom
3. Verspreid dit mengel over de bodem van de springvorm

Vulling:
1. Meng het hazelnootmeel en het cacaopoeder door elkaar in een grote kom
2. Voeg vervolgens de honing, het ei, de ricotta en eventueel de koffie toe. 
3. Mix het geheel daarna met een mixer op een lage stand voor 1 minuut.
4. Giet de vulling vervolgens op de bodem in de springvorm en vak de taart een uur in de oven.

Geniet ervan!

Recipe (using a 8 inch diameter pan)

Crust:

1/3 cup hazelnut flour (50g)
2/3 cup oat flour (60g)
1/3 cup butter/ coconut oil (70g)
1.5 tbsp honey/ agave syrup / any other liquid sweetner (25g)
1 tbsp cacao powder

Filling;

2/3 cup hazelnut flour (100g)
2/3 cup honey/ agave syrup / any other liquid sweetner (225g)
2 tablespoon cacao powder
1 cup ricotta cheese (250g)
1 tbsp + 1 tsp freshly brewed coffee (20 ml)
1 egg

Crust:
1. Preheat the oven to 340F (170C)
2. Lightly grease a 8 inch diameter pan and put some parchement paper on the bottom of the pan.
3. Melt the butter or coconut oil in a pan or in the microwave.
4. Stir together the hazelnut flour, oat flour, butter, honey and cacao powder.
5. Spread the filling out over the bottom of the pan.

Filling:
1. Stir together the hazelnut flour and cacao powder in a bowl
2. Than add the egg, honey, ricotta cheese and (optionally) the coffee
3. Using a electric mixer, beat together these ingredients for 1 minute
4. Pour the mixture over the crust in the pan and bake the Nutella pie for about an hour in the oven

Enjoy!





No comments:

Post a Comment